Věž, střípky, Sloup, kostelík a Ukřižovaná
Tenhle výlet začal ráno v Novém Boru. Při poslední cestě jsem tudy projížděl vlakem a uviděl z náspu něco neuvěřitelného - kus katedrály pohozený u silnice. Jako malý kluk jsem býval nadšený železniční modelář a čítával v příručkách, že německá kolejiště bývají přeplácaná a kýčovitá. Dnes už vím, že to není pravda, neboť v Sudetech je možné všechno, včetně katedrály pod náspem. Tahle stojí u viaduktu mezi Okrouhlou a Novou Skalicí, západně od Nového Boru. Šestiboká věž z pískovcových kvádrů vznikla v roce 1893 jako vzorkovnice zdejšího závodu výrobce chrámových oken. Sochy Hospodářství a Průmyslu, které výzdobu věže doplňovaly, už zřejmě odnesl čas.
Cestou do Sloupu jsem na cestě narazil na typický sudetský poklad - rozsypanou hromadu střípků v lesním podrostu. Tyhle pozůstatky domácí sklářské výroby, které sem někdo vyvezl nebo s nimi zpevňoval cestu mě vždycky nadchnou a jsem nakloněn zapomenout na realitu a věřit ve víly. A možná právě je vyhlíží poustevník na ochozu skalního hradu Sloup.
Jedna z nových písniček se jmenuje Sudetský kostel a inspirací k ní byl inzerát, nabízející k prodeji malý kostelík, upravený na obytnou chalupu. Nekoupil jsem ho, ale aspoň jsem si musel dopřát to dobrodružství kostelík vypátrat.
Poslední zastavení je pak ze Zahrádek u České Lípy. Když se vydáte od hotelu Pošta (zastávka Zahrádky, křižovatka) po silnici směrem na Jestřebí, zahněte asi po půl kilometru vpravo. Ve stínu starých kaštanů tam stojí pozoruhodná a v Čechách dosti ojedinělá socha Ukřižované - svaté Starosty, v Polsku a Německu svaté Kummernis. Příběh svaté praví, že ukřižovat jí prý nechal její otec, portugalský velmož, když si nechtěla vzít bohatého nápadníka, pohana, protože svůj život už zasvětila Kristu. Aby nápadníka odradila, vymodlila si od Boha mužské vousy, které jí zázračně narostly (podle jiné verze dal svatou ukřižovat onen nápadník). Katolická církev se ke svaté Starostě staví vyhýbavě a praví, že celý kult je lidového původu, vzniklý omylem - v raném středověku prý Kristus na kříži nebyl zobrazován nahý, ale v královském rouchu, což mělo vést k mylné doměnce, že se jedná o zobrazení ukřižované ženy. Komentátorovi na http://www.katolik.cz/otazky/ot.asp?ot=2212 dokonce přijde celý příběh dětinský či bulvární. Pokud jste někdy četli nějaké jiné životopisy svatých, možná se srdečně zasmějete.